tirsdag 27. februar 2007

Bøker


Nå som jeg er midt i semesteret gleder jeg meg virkelig til å lese skjønnlitteratur igjen. Bøker som "Norges historie" og "Understanding international conflicts" er interessante de altså, men de får meg ikke akkurat til å drømme meg bort og lengte etter å lese videre. Nå blir det bare tid til å lese skjønnlitteratur i sommerferien og jula. Var hjemme i Fredrikstad tre uker i jula og hadde planer om å lese mye, men da var det veldig mye annet å gjøre så det ble ikke mer enn tre bøker. Fikk lest John Dickson Carr - Sort Messe , Boris Pasternak - Dr. Zhivago og The Dirt om Mötley Crüe. Bokhylla har fylt seg mer opp siden den gang og det er så mange bøker som venter på å bli lest. Jeg har tre måneder med fri fra skole til sommeren og disse bøkene har jeg tenkt til å ta fatt på så snart eksamen er ferdig:


John Irving - Hotel New Hampshire

Jeg er veldig glad i John Irving og har lest mange av hans bøker, men denne har jeg altså ikke fått lest enda. Det er ingen av bøkene hans jeg ikke har likt enda, så jeg regner med å like denne også. Gleder meg.



Antonia Fraser - Marie Antoinette

Jeg så Sofia Coppola sin film, som er basert på denne biografien, for en liten stund siden og likte den godt. Dette er ikke en tung historisk film og de som venter å se dette vil bli skuffet. Filmen legger mer vekt på livet på Versailles og Marie Antoinette sine fester, klær, venner og forhold, og gir et annet bilde av henne enn det har vært gitt før. Jeg har alltid syns historien om Marie Antoinette er spennende og denne filmen ga meg lyst til å finne ut mer om henne. Bokomslaget er også veldig fint, det var defor jeg kjøpte denne versjonen av boken.


Jo Nesbø - Frelseren

Jeg meldte meg inn i bokklubben krim og spenning for noen uker siden og fikk denne i velkomstgave. Jeg leser sjelden krim, ikke for at jeg ikke liker det. De krimbøkene jeg har lest de siste årene har jeg likt godt, men det er så mange andre bøker jeg heller vil lese. Denne boken skal jeg derimot prioritere.



Carlos Ruiz Zafón - Vindens skygge

Dette er boka alle leste i 2005 og i fjor og nå er det på tide jeg får lest den og. Handlingen foregår i Barcelona og jeg har så lyst til å reise dit. Siden ikke det kommer til å skje på en stund, får jeg nøye meg med denne boka som visstnok ikke skal være noen dårlig erstatning.


Charles Dickens - Bleak House


Denne fikk jeg til jul av min kjære, sammen med A Christmas Carol av samme forfatter. Boka er veldig liten i høyde, men med mange sider. Sidene er også tynne som bibelark, så må manne meg litt opp for å lese den. Dickens minner meg på en måte om jul, kanskje på grunn av A Christmas Carol, derfor kan det hende jeg venter med denne til jul. Vi får se.


Anthony Beevor - The Battle for Spain

Denne boka fikk pappa av meg til jul. Jeg leste Berlin - nederlaget av samme forfatter i sommer og jeg liker jo historie. Så selv om jeg er litt lei av historie etter eksamen i mai, kommer jeg nok til å begynne på denne til sommeren. Har også lyst til å lese de andre bøkene Beevor har skrevet, men får nok vente med det.




Ingen kommentarer: