onsdag 22. april 2009

Matvaner

Jeg er et vanemenneske, spesielt når det gjelder noe mat. Jeg har mine favoritter og holder meg til dem. Hver eneste dag (nesten) i 6 år nå har jeg spist det samme pålegget, mager leverpostei fra Gilde. Jeg spiser annet pålegg også, men minst en skive om dagen har leverpostei og rødbete eller agurk på seg. For noen uker siden forsvant leverposteien min fra butikkene og et snev av panikk begynte å snike seg inn. Hvilken leverpostei skulle jeg kjøpe nå? Etter litt undersøkelse, og jeg er ikke stolt av dette, fant jeg ut at den var kun midlertidig ute av produksjon på grunn av feil med maskinen. Nå er den tilbake i butikkene igjen. Jeg må innrømme at jeg også spiser en skive om dagen med røkelaks og eggerøre, så da er det egentlig ikke plass igjen til så mye annet pålegg. Frokosten er nemlig opptatt av havregrøten.

Ordentlig godt og grovt brød er vanskelig å finne. Det skal være 100% grovt og ikke bli tørt med en gang. Jeg fant min favoritt, Fiber Pluss som selges i Coop-butikkene. Jeg har gått til Prix for å hamstre og til og med tatt det med hjem i kofferten på flyet til Trondheim fra den lokale Coop'en hjemme i Torsnes. "Holdes av til Ida-Anette":) Jepp, jeg er tro mot mine favoritter. Nå har de til min (og Anni sin) fortvilelse, sluttet å produsere det også. What to do? Jo, jeg tar saken i mine egne hender, nå blir det baking fremover. Jeg fant en oppskrift som så fristende ut, handlet og satte i gang. Mye godt i dette brødet , havregryn, kli og rug. Slik ble det seende ut:


Det ser kanskje ikke helt vellykket ut. Det ene brødet este veldig ut over kanten på formen, som man kan se. Det andre så mer normalt ut. Jeg har spist det til kveldsmat og det er veldig godt. Baking skal bli min nye vane.

Ingen kommentarer: