onsdag 22. april 2009

Snart eksamen

Ja, da er det denne tiden igjen. Nå er det bare eksamen som skal stå i hodet på meg. Konsentrasjonen er ikke helt der ennå, og det er heldigvis ikke nervene heller. Jeg begynner om to uker med hjemmeeksamen i "Norrøn litteratur og Europa". Veldig interessant fag, er ikke helt sikker på hva jeg syns om hjemmeeksamen. På den ene siden er det veldig deilig å slippe stresset med å pugge, og nervene som kommer snikende dagen før. På den andre siden er det vanskeligere å få gode karakterer i en hjemmeeksamen, og det er også stress å skrive i to uker. Nervene kommer også, bare etter jeg har levert i stedet. Jeg føler ikke jeg har god nok oversikt til å klare å gjøre det ordentlig bra, noe som er min egen skyld. Faget har nok blitt nedprioritert, så jeg får ta følgene av det. Den forrige hjemmeeksamenen måtte jeg skrive på nynorsk, og det er godt å slippe det nå. Tankene går ikke like lett når man hele tiden må anstrenge seg for å formulere seg rett.
*
To dager etter innlevering er det klart for neste eksamen, norrønt språk og språkhistorie. Da får vi mest sannsynlig en norrøn tekst vi skal oversette, med noe som er understreket for ekstra kommentering. I tillegg får vi sikkert en oppgave i språkhistorie som ikke teller like mye. Dette skal skrives på nynorsk, uten ordbok. Er litt irritert over det, men må gjøres. Argumentet er at norsklærere må kunne nynorsk. Jeg har ingen planer om å bli norsklærer, og syns ikke argumentet holder helt for de som skal bli det heller. En ting er å kunne diverse bøyinger, men det er mange ord man må lære seg i tillegg. Om en elev skulle lure på noe en gang i fremtiden, har man mulighet til å slå det opp før man svarer. Syns det er synd at man risikerer å få trekk i en ellers bra oppgave på grunn av nynorsken.
*
Seks dager senere har jeg min siste eksamen på bachelornivå. Da er det nordisk litteraturhistorie som står på programmet og den skal skrives på bokmål. Jeg veksler mellom avslappet og småpanisk. Jeg tenker at dette skal gå bra, det pleier å gjøre det. Deretter blir jeg redd for at jeg er for selvgod og vil bli straffet for det. Jeg tenker på hvor dum jeg kommer til å føle meg om jeg stryker. Så grubler jeg på hva som er best for resultatet, ydmykhet eller selvsikkerhet. Og sånn går no dagan...

Ingen kommentarer: