tirsdag 22. mai 2007

Endelig ferie!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet her. Jeg har prøvd å bruke tiden min de siste ukene på å lese. Igår hadde jeg eksamen i nyere historie. Fikk to oppgaver å velge mellom som vanlig. Jeg valgte å skrive om hvordan og hvorfor keiserriket Tyskland ble samlet i 1871. Den andre oppgaven var også veldig bra, var om konsekvensene av Versaillestraktaten. Jeg valgte den første fordi den lå litt mer oversiktlig oppe i hodet mitt. Tror det gikk bra. Måtte lese litt igår også, for idag var eksamen igjen, i stormaktspolitkk etter 1900. Jeg må innrømme at jeg har lest mest på historie. Tenkte at historie også dekket emnene i stormaktspolitikk, om ikke like dypt. Hadde håpet på å få oppgave om 1. eller 2. verdenskrig, den kalde krigen, eller Storbritannia sin nedgang som stormakt. Ble ganske skuffa da jeg så oppgavene idag. Den ene var om George W. Bush sin utenrikspolitikk representerte kontinuitet eller brudd. Den andre var om Storbritannia sin rolle som stormakt fra 1919-39. Nå hadde jeg lært meg om Storbritannia mellom 1919 og 70 , men jeg hadde ikke brydd meg noe særlig om mellomkrigstiden. Typisk. La mest vekt på tiden etter 2. verdenskrig, og det var det jo ikke spørsmål om. Valgte Bush. Klarte å skrive 9 stappfulle sider, men har ikke peiling på om jeg står eller stryker. Kan hende det jeg har skrevet bare er pjatt... Men nå har jeg ferie, og jeg skal ikke tenke noe på oppgaven før jeg får karakteren. Er ganske sliten i hodet nå. Skal bare slappe av idag. Og endelig lese vanlige bøker igjen!! Gleder meg:)

Ingen kommentarer: