torsdag 31. mai 2007

Menn som hater kvinner

Igår ble jeg ferdig med enda en bok, "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson. Boka handler om journalisten Mikael Blomkvist som akkurat er injuriedømt for en artikkel om en kjent finansmann, Wennerstrøm. Da Mikael får et oppdrag av Henrik Vanger, en stor mann innen svensk industri , klarer han ikke å si nei. Oppdraget går offisielt ut på å skrive om Vangerfamilien, samtidig skal han i hemmelighet prøve å finne ut hva som skjedde da Henrik Vangers niese Harriet Vanger forsvant for mange år siden. Som betaling , i tillegg til en god slump penger, skal han få opplysninger som kan felle Wennerstrøm. Mikael får hjelp av den dysfunksjonelle og asosiale hackeren Lisbeth Salander og saken viser seg å være mye større enn de først trodde.


"Menn som hater kvinner" har fått omtrent enstemmig strålende kritikk. Jeg syns det tok litt tid å bli fenget av denne historien, men da det først skjedde var det vanskelig å legge fra seg boka. Jeg syns også slutten var litt for lang. Den fortsetter en god stund etter mysteriet er løst, og selv om det er ting man lurer på og som må være med, kunne den godt vært forkortet noe. Boka er likevel lett å lese. Hovedpersonen Mikael er til en forandring fra mange andre krimhelter ganske så fri fra store personlige problemer, og det er veldig greit. Salander er en annen sak , hun både irriterer og er spennende på en gang. Det er likevel veldig bra at hun er så forskjellig fra andre kvinner man leser om i krimbøker. Fiananssaken som handler om Wennerstrøm er ikke så spennende. Harrietsaken og alt grumsen som følger med den er derimot veldig spennende og ganske så brutal. Grunnen til min ikke helt strålende anmeldelse er nok rett og slett at jeg ikke er så veldig glad i krim. Det vil ikke si at det er en dårlig bok, jeg likte den faktisk godt. Jeg anbefaler "Menn som hater kvinner" for de som er glad i krim og vil ha en litt annerledes krim og spennende bok.

Ingen kommentarer: