mandag 28. september 2009

I gang med masterstudier

Nå er jeg godt i gang med studiene, og jeg må si at dette er noe helt annet enn bachelorstudiet. For det første er det mye mer å gjøre nå. Masteroppgaven henger konstant over oss, så jobber man ikke med en av de andre fagene, bør man jobbe med selve oppgaven. Jeg skal skrive om synet på svenske arbeidsinnvandrere til Østfold mellom 1860 og 1905. I tillegg til å lese pensum til de andre fagene man har, må man konstant lese litteratur om emnet man har valgt å skrive master om. Da kan man ikke ta seg ordentlig ferie heller, men selvfølgelig vil det bli litt mindre lesing i juleferie og sommerferie.

Jeg har 4 fag dette semeseteret. På mandager har vi "historiefagets teori og historie" hvor vi ser på historiefagets historie, og historiefaget i sammenheng med andre vitenskaper. Det er veldig interessant, men litt tungt å lese. Jeg syns det kan være litt vanskelig å få tak i selve essensen i det jeg leser, men det begynner å blir bedre nå. Hver fredag har vi et fag som heter "innføring i historisk forskning". Dette er mer rettet mot praksis og poenget er at vi skal ha bred kunnskap om historisk forskning, blant annet lære om ulike typer kilder selv om vi ikke skal bruke de i masteroppgaven selv. I dette faget får vi også omvisning i arkiv og bibliotek. På onsdager har jeg et valgfag, "emner i internasjonal politikk". Kurset trekker paralleller mellom kriger og kriser i moderne tid og antikken. Dette er også et veldig interessant fag, lærer mye hver eneste forelesning (eller seminar), ikke alltid like pensumrelevant, men likevel. I tillegg har vi et emne som er selve arbeidet med oppgaven, og en prosjektplan skal leveres i løpet av semesteret. Denne er det veileder som godkjenner. Det er kun eksamen i det første faget og valgfaget, henholdsvis skole- og hjemmeeksamen. Jeg vil da forhåpentligvis være ferdig med semesteret 4. desember.


Den store forskjellen mellom å være bachelorstudent og å være masterstudent er at man går fra konsumenter til produsenter av historie. Dette har vi blitt fortalt mange ganger de siste ukene. Studiene er lagt opp helt annerledes, det er mer vekt på hvordan man skal finne og bruke kilder, noe jeg syns vi kunne lært tidligere også. Vi har hatt et bibliotekkurs og vi har vært på Arkivsenteret på Dora. Jeg føler at vi blir mye mer tatt vare på nå, vi er ikke så anonyme i forhold til de som jobber på instituttet lenger. Dette har også sammenheng med at vi blir fulgt av en veileder gjennom hele skrivingen av masteroppgaven. Veilederen skal man møte med jevne mellomrom og diskutere det man har skrevet og få råd om hvordan man skal fortsette.




En annen grunn til at man føler seg mindre anonym er at vi er mer som en ordentlig klasse nå. Tidligere ble man ikke så godt kjent ettersom det var større klasser, og det var forskjellige folk på hver forelesning. Nå er vi en klasse som går sammen flere ganger i uken, og det er mye lettere å bli kjent med hverandre. Det er veldig hyggelig, og det er deilig å ha noen å snakke fag med i tillegg til at vi gjør sosiale ting.




Jeg har også meldt meg på LAOS-kurs, det vil si kurs for opplæring av læringsassistenter. Kurset består av 5 moduler på 4 timer hver. Læringsassistenter retter oppgavene til studenter på bachelornivå. Det varierer mellom de ulike fagene om man har gruppeundervisning eller gir tilbakemelding muntlig eller skriftlig. Vi skal først og fremst gi tilbakemelding skriftlig, men har kontor til disposisjon om vi vil innkalle til muntlig veiledning, noe som kan være lurt. I begynnelsen hadde jeg kun lyst til å gå på kurset for å lære å skrive bedre ved å lære å rette oppgaver. Jeg innrømmer at det at vi får betalt for kurset også påvirket avgjørelsen min. Nå som vi har hatt 4 moduler har jeg faktisk blitt fristet til å bli læringsassistent, og jeg har satt meg opp til våren. Jeg ville ikke denne høsten, jeg føler jeg har alt for mye å gjøre og vil gjerne sette meg litt inn i ting først. Jeg har satt meg opp på "teknologihistorie" og "arbeid og dagligliv", men jeg vil helst ha sisnevnte. Jeg har ikke hatt dette kurset selv, men det er veilederen min Ingar Kaldal som har dette kurset og han mente det ville være bra om Mari (som han også er veileder til, vi har litt like oppgaver) og jeg blir læringsassistenter i dette kurset. Det har sammenheng med oppgaven min, og jeg skal også ta hans kurs på masternivå til våren, og det går ut på mye av det samme. Da vil Mari og jeg dele de innsendte øvingsoppgavene mellom oss og rette dem, kanskje i to omganger ved at de sender inn utkast først. Vi får beregnet 1,5 time per oppgave og får betalt etter antall oppgaver vi retter. Det er kjekt å kunne tjene seg litt penger også.




Jeg må si at jeg trives veldig godt om dagen. Det er mye å gjøre, men alt er så interessant. Vi blir godt tatt vare på, klassemiljøet er godt og jeg føler jeg blir utfordret og lærer mye nytt hele tiden. Jeg vil si at jeg først nå virkelig føler meg som en ordentlig student.

Ingen kommentarer: