tirsdag 11. desember 2007

Julebøker

Siden jeg har tatt for meg julefilmer så nøye, får jeg skrive litt om julebøker også. Den aller første er ganske selvsagt føler jeg, nemlig "A Christmas carol" av Charles Dickens. De fleste kjenner nok historien om den gjerrige grinebiteren Scrooge som blir oppsøkt av tre spøkelser som skal gi han sjansen til å forandre livet sitt. Noen har kanskje sett den i Donaldversjon, mens andre kan ha sett en litt annerledes versjon med Bill Murray. Historien er i hvertfall veldig fin og boka er lettlest.

"Julemysteriet" av Jostein Gaarder er en fin bok med fine bilder, kanskje mest for de litt yngre. Den har 24 kapitler, passer bra som julekalender altså. Den er ganske spennende, så man gleder seg til å lese neste kapittel. Jostein Gaarder skriver også filosofisk og lærerikt. Denne leste læreren vår høyt for oss på barneskolen tror jeg. Sist gang jeg leste den selv, var på ungdomsskolen en gang. Når jeg tenker meg om tror jeg vi hadde "A Christmas Carol" som kalender en gang på barneskolen. Hver dag åpnet man en liten bok eller lapp og leste. Om jeg husker rett var selve kalenderen veldig pen også.


Den siste boka er en novellesamling av Levi Henriksen, "Bare mjuke pakker under treet". Mange bra noveller, de fleste er egentlig triste og handler om ensomme mennesker i juletiden, men det er også mye å le av her. Man bør ikke lese alle på en gang og få en overdose av jul og tristhet, men tar man en om dagen går det bra:)

Det var 3 julebøker, det er sikkert mange jeg ikke har nevnt her, men disse har hvertfall jeg lest rundt juletider, "Ringenes herre" også da.

Ingen kommentarer: