torsdag 8. november 2007

Julefilm I

Jeg har en lang liste med filmer jeg må se i jula. De filmene nekter jeg meg selv å se utenfor desember, det strider mot reglene. I år måtte jeg endre litt på reglene da, utvidet til november. Helst siste halvdel av november egentlig. Grunnen til det er at det blir flere og flere filmer, jeg rekker rett og slett ikke se alle i desember. Jeg tenkte jeg skulle legge ut lista mi her. Fremover mot jul skal jeg skrive om en og en film her i bloggen og første film ut er Love actually.
'
Dette er for meg den ultimate julefilmen, det er ikke tvil om at denne hører til under julefilm-kategorien. Handlingen i filmen starter i førsten av desember og det telles ned mot jul. Filmen er laget av kongen av britisk romantisk komedie, nemlig Richard Curtis. Vi følger historiene til flere personer som har forbindelser med hverandre. I utgangspunktet har de fleste problemer de sliter med, men det er et lys i enden av tunnelen/filmen. Akkurat slik det skal være, må være happy ending i en ordentlig julefilm. Med litt snufsing underveis så klart. Filmen er veldig romantisk, søt og kjempemorsom. Det er gode skuespillere i filmen, etablerte og anerkjente britiske skuespillere, kjekke eldre menn som Liam Neeson, Colin Firth og Alan Rickman. Jeg begynner veldig fort å snufse når jeg ser på julefilmer. Ikke bare når det gjelder filmer egentlig. Om jeg ser en serie på tv hvor det er jul , eller hører en julesang midt på sommeren, får jeg klump i halsen og tårer i øynene. Love actually er altså film nummer 1. på lista (som ikke er en rangering) . Soundtracket til denne filmen er også bra forresten.



1 kommentar:

Anonym sa...

I <3 that film!