onsdag 28. november 2007

Julefilm VI

Fanny og Alexander, laget av Ingmar Bergmann, er 6. film ut på julelista. Fantastisk film, absolutt en av mine favoritter. Handlingen er fra begynnelsen av 1900-tallet og vi følger den velstående familien Ekdahl. Vi møter familieoverhodet Helena og hennes tre sønner Gustav Adolf, Oscar og Carl. Oscar er teatersjef og far til Fanny og Alexander. Da han dør, gifter moren deres, Emilie, seg med en streng biskop. De må flytte til han og blir straffet om de ikke følger hans strenge regler. Emilie ser at barna har det vondt, men biskopen truer med at hun vil miste barna om hun forlater ham. Det er farmorens jødiske kjæreste, Isak, som klarer å redde dem ut i en kiste. Biskopen oppdager det, men Isak får han til å se sin døde kone og barn slik at han ikke klarer å stoppe dem. Samtidig med dette følger vi også andre personer i Ekdahlfamilien, blant annet Gustav Adolf som er gift med en veldig åpen og kjærlig kone som lar ham ha sine sidesprang, blant annet Maj som jobber i huset.


Filmen åpner med et stort juleselskap for hele filmen. Scenene er preget av flotte, sterke farger som understreker den gode stemningen i huset. Det ser så hyggelig ut å feire jul i et så stort og flott hus, med så stor familie. Fargene forandrer seg når Emilie, Fanny og Alexander flytter inn hos biskopen, alt blir blekt, grått og trist. Stemningen skifter igjen da Fanny og Alexander kommer til Isak sin butikk/antikvariat. Isak og nevøene driver meg svart magi butikken og der er atmosfæren mørk, mystisk og litt trykkende. Jeg elsker Fanny og Alexander. Den varer i 3 timer (tv-versjonen er på ca 5 timer, men den har jeg dessverre ikke sett), men den holder meg interessert hele tiden. Jeg blir veldig glad av denne filmen, den er så fantastisk bra. Et år til neste gang jeg skal se den da, må jo ha litt begrensninger.





Ingen kommentarer: