mandag 12. november 2007

Siste forelesning

Idag var det aller siste forelesning i Antikkens filosofi og religion. Litt trist, jeg liker det faget kjempegodt. Det er det eneste faget noensinne jeg har vært på alle forelesninger i , selv om det går 08:15 på mandager og jeg må stå opp 06:15. Stoffet er interessant og foreleseren Bjørn Indergaard er en av de beste foreleserne jeg har hatt. Han er flink, hyggelig og kan veldig mye. Dette er også det første faget på NTNU jeg ikke har hatt i et auditorium, men i et lite klasserom. Uvant og koselig, er fint å kunne snakke med foreleseren og ikke bare se han som en person som står og snakker langt borte og forsvinner igjen når timen er over. 30. november er det eksamen i faget, så jeg prøver å lese en del om dagen. Pensum består av:
'
A history of philosophy av Frederick Copleston,
Greek Religion av Walter Burkert og
The romans and their gods in the age of Augustus av R.M. Ogilvie.
'
Jeg har hatt ex.phil så filosofidelen kunne jeg en del av fra før. Har skrevet en semesteroppgave om forholdet mellom Platons teorier om kunnskap og statsteorier, og om romersk spådomskunst. Ganske enkelt og greit. Indergaard sa at han syns oppgavene i ex.phil så litt vanskelig ut (sikkert ikke for han) så han gir ikke så vanskelige oppgaver. Jeg fikk A på ex.phil så er ikke så alt for nervøs for det her, men man vet aldri. Jeg kommer hverfall til å savne dette faget.
PS. Copleston-boka er ganske irriterende. Med ujevne mellomrom i teksten slenger han ut setninger og ord på gresk, latin, tysk og fransk, uten å gi en forklaring på hva det betyr. Det gjør det jo litt vanskeligere.

Ingen kommentarer: