torsdag 24. januar 2008

Bleak House

Dette blir et kort innlegg, har ikke så god tid. Skulle skrevet dette for et par timer siden, men dette er tydeligvis kvelden da alle skal ringe meg, får bare sitte 5-10 minutter mellom hver gang. Koselig det altså, men derfor et kjapt innlegg. Jeg har lest "Bleak house" av Charles Dickens, siden mye skjedde i jula ble den lest over 3-4 uker. Jeg tror dette ødela litt for meg ettersom jeg mistet litt av sammenhengen og flyten i historien. I boka møter vi mange forskjellige personer og familier, delt inn i kapitler, og mange ganger kunne jeg ikke helt huske hvem som var hvem. Vi følger for det meste Esther Summerson og de fleste i historien, får vi vite etterhvert, har en slags forbindelse til henne og hennes historie. Jeg vil ikke si så mye mer, nevner jeg en ting må jeg nevne en annen osv, det er så mye som henger sammen, så jeg tror jeg nøyer meg med det. Jeg hadde nok fått større utbytte om jeg hadde lest den mer jevnt, men jeg likte den veldig godt. Liker humoren til Dickens, jeg humrer for meg selv av morsomme bisetninger. Historien har alt, kjærlighet, humor, drap, sosialkritikk og et mysterium. Jeg har bestilt meg flere bøker av Dickens og gleder meg til å kaste meg over dem... til sommeren... eller neste jul... Boka mi er forresten med illustrasjoner, det gjør det ekstra koselig å lese.

Ingen kommentarer: