søndag 13. januar 2008

Filmer i juleferien

Juleferien er en passende tid til å få med seg noen kinofilmer, jeg var på tre filmer. Det første jeg så, under en filmkveld hos Tina, var førpremieren på "Rovdyr". Den handler om 4 unge som skal på hyttetur. De stopper på en kafé langs veien og havner i bråk med lokalbefolkningen. Da de kjører derfra tar de med seg en haiker, ei skremt jente som har opplevd lokalbefolkningen på nært hold. Det tar ikke langt tid før de blir tatt igjen av en bil. Snart er jakten i gang. Det er menneskene som er både rovdyrene og byttedyrene her. Jeg hadde forventet meg litt skumlere og eklere enn den var, ettersom det har stått skrevet så mye i avisene om 18-årsgrensen på filmen, men den er ekkel og det er en veldig uhyggelig stemning fra første stund. Jeg likte veldig godt at historien er lagt til første del av 70-tallet, og at den er ganske enkel både i historie og bilder. Til tross for at handlingen foregår i norske skoger, føler jeg at det er noe unorsk over denne filmen. Man tenker på "Texas chain saw massacre" og "Deliverance" mens man ser den. Man blir ikke så veldig godt kjent med karakterene, men godt nok til å vite hvem man skal heie på og hvem som gjerne kan bli ofret. Bra forsøk syns jeg, selv om den ikke er helt topp.




Den andre kinofilmen jeg så var "Across the universe" som er en historie satt sammen av Beatleslåter. Jeg hadde veldig høye forventninger til denne filmen, for jeg har hørt så mye bra om den. Dessverre dalte de veldig fort. Jeg ble litt flau og krympet meg litt der jeg satt i salen, noe jeg ofte kan gjøre når folk begynner å synge til kamera. Heldigvis forsvant den følelsen litt og litt, men forventningene mine ble ikke helt innfridd. Det er jo veldig bra musikk, og hovedpersonene synger godt, men jeg syns filmen var alt for lang og det var mye unødvendig som ble tatt med. Det virker som om de bare tar med folk og hendelser for å kunne få bruke sangene, og sånn blir det jo når de lager film ut av sanger som ikke er ment fra før som en historie. En scene som er unødvendig er når de kommer til Mr.Kite sitt sirkus, men på den annen side ble jeg veldig glad for å se Eddie Izzard. En annen scene i filmen, da Jude skal inn i militæret, minner veldig om "The Wall", en film jeg heller vil se i stedet for denne. Jeg vil si denne filmen ligger midt på treet, jeg syns Julie Taymore prøver litt for hardt, uten at det lykkes.



Den siste kinofilmen jeg fikk med meg i jula var en familiefilm, som jeg gikk på sammen med familien, "The golden compass". Jeg syns fantasyfilmer passer bra i jula, spesielt en med så mye snø og is som denne. Veldig fin film, god og spennende historie, bra skuespillere, underholdende og koselig. Det er urettferdig, men det blir sånn at alle fantasyfilmer etter Ringenes Herrefilmene vil bli sammelignet med dem (for de som likte filmene), og dette er ingen Ringenes Herre. Jeg vil si den er mye bedre en Narnia da, som jeg ble veldig skuffet over. Jeg gleder meg til å se de neste filmene , føler jeg bør lese bøkene først. Turistindustrien i Norge håper på at denne filmen skal gi samme effekt for næringen som Ringenes Herre ga for New Zealand. Både Norge og Svalbard blir nevnt flere ganger i filmen, mye av den er filmet der (uten skuespillerne) og det er dit de drar i filmen. Dette var den beste kinoopplevelse i jula for meg.


Jeg fikk med meg noen filmer på dvd også, blant annet "2 days in Paris" og "Apocalypto". Den første er veldig morsom, jeg så den to ganger etter hverandre. Den andre fikk veldig mye kritikk for at den er for voldelig, og det overskygget egentlig alt annet om filmen. Spesielt den utrolig dumme saken hvor kinosjefen i Fredrikstad nektet å vise filmen med 15-årsgrense. Jeg kan være enig med han om at den burde ha 18-årsgrense, noe den ble forandret til, men ikke hans andre uttalelser om filmen. Jeg satt hvertfall klistret til skjermen under hele filmen. Veldig spennende og akkurat som "The passion of the Christ" gir den deg en veldig vond følelse i magen og hjertet. Man blir litt sliten av å se filmen, de springer rundt i jungelen mye av tiden. Jeg syns den var veldig bra, det er flott at Mel Gibson gir seg ut på slike ambisiøse prosjekter. Når jeg søker og ser litt på anmeldelser av filmen , så ser det ut som om den har fått fra middels til gode anmeldelser de fleste steder også.

Ingen kommentarer: