mandag 4. juni 2007

Jonathan Strange og herr Norrell


Under Napoleonskrigene er det mange teoretiske magikere i England, men det er flere hundre år siden magiens gullalder. Så dukker herr Norrell opp som den eneste praktiserende magikeren. Etter å ha demonstrert sine kunster drar han til regjeringen i London for å tilby sine tjenester. Det første store han gjør er å gjenopplive kona til en av ministrene. Når det dukker enda en magiker opp er det usikkert hva Norrell kommer til å gjøre, da han liker å ha all oppmerksomheten for seg selv. Han bestemmer seg for å ta den nye magikeren Jonathan Strange til lærling. De to magikerne er veldig forskjellige. Jonathan Strange er utadvendt og sosial og eksperimenterende, mens herr Norrell er sær, og holder tilbake mange av sine magibøker for at ikke Jonathan Strange skal få lære seg for mye. Forskjellene mellom dem gjør at de utvikler seg til rivaler. Samtidig med dette er det mørke krefter på ferde i England. En alv lurer med seg mennesker til evig dans i salene i alveland og den store magikeren Ravnekongen kan komme tilbake.


Denne boka hadde jeg ikke hørt om før jeg kjøpte den, det var utsiden og navnet på boka som fikk meg til å ville lese den. Før jeg begynte å lese den, søkte jeg etter anmeldelser og fant veldig mye positivt. Den blir blant annet kalt den beste fantasyromanen på 70 år og den blir sammenlignet med Ringenes Herre og Harry Potter.Jeg har tenkt mange ganger at det er så synd jeg ikke får sjansen til å lese Ringenes Herre for første gang igjen. Det er så bra når man ikke vet noe om hvordan historien er og leser alt for første gang, den følelsen får man aldri igjen. Akkurat en slik følse jeg fikk da jeg leste Ringenes Herre for første gang, fikk jeg det da jeg fikk lest litt av "Jonathan Strange..." Jeg følte at dette virkelig er noe stort. Boka er på nesten 900 sider, men er samtidig veldig lettlest. Jeg brukte under en uke på den, og det er fordi den er så bra og spennende at du ikke kan legge den fra deg. Dette er absolutt det beste jeg har lest på lenge. Alle må lese "Jonathan Strange og herr Norrell"! Jeg vet jeg kommer til å lese den igjen.





Ingen kommentarer: