torsdag 25. oktober 2007

A mighty heart

I går var jeg på kino med Marit og vi så A mighty heart. Den var veldig bra, og trist. Dette er filmen basert på boka til Mariane Pearl, enka etter Daniel Pearl. De dro til Pakistan som journalister etter 11. september 2001. Mariane er fransk med cubanske aner, Daniel var jødisk amerikaner. Mariane var gravid. Den siste kvelden før de skulle dra videre fra Karachi dro Daniel til et siste intevju i byen. Han kom ikke tilbake. Filmen følger Mariane, journalister og politiets jakt på Daniel. Jeg tror ikke jeg røper for mye når jeg sier at Daniel ble halshugget på video, for dette var det mye om i media da det skjedde. Selv om jeg visste at dette skulle skje var filmen veldig spennende. Filmen er laget som en thriller med intens jakt på Daniels kidnappere og med en tragisk slutt. Regi er forresten av Michael Winterbottom som før har laget The road to Guantanamo og 24 hour party people.


Jeg leste et intervju med Mariane Pearl hvor hun fortalte at det var mange som ville lage film om boka hennes, men det var kun Brad Pitt som faktisk hadde leste den. Brad Pitt fikk dermed produsere denne filmen. Angelina Jolie ble visstnok tiltenkt rollen som Mariane før hun ble sammen med Brad Pitt, om jeg husker rett skal det være slik at barna deres lekte sammen. Jeg har også lest at Jennifer Aniston var tenkt som Mariane, men det hadde blitt helt forferdeilig. Angelina Jolie spiller helt fantastisk i denne filmen, hun får virkelig frem Marianes styrke i den forvirrende tiden etter Daniels kidnapping. Mariane nektet å gi opp håpet og selv etter Daniel ble bekreftet død nektet hun å bli bitter og å fordømme Pakistan. Jeg har alltid likt Angelina Jolie. Alt fokuset på utseende og privatlivet hennes har tatt bort fokuset på hvor god skuespiller hun egentlig er. Om noen er i tvil om hun ligner på Mariane Pearl er det bare til å gå på youtube og se på klipp fra filmen og fra intervjuer med Mariane Pearl. Mariane Pearl dro tilbake til Paris for å føde sønnen Adam. Hun har sagt at boka og filmen er til Adam, så han skal få vite historien om sin far. Mariane jobber fortsatt som journalist. Dette er en film alle bør få med seg, om bare for å bli kjent med historien om Daniel og Mariane Pearl. Les og se også intervjuer med denne dama, og ikke minst boka.


Ingen kommentarer: