torsdag 18. oktober 2007

Ringenes Herre

Nå har jeg begynt på Ringenes Herre for fjerde eller femte gang. Har bestemt meg for å lese litt på kveldene når jeg ikke leser pensum likevel. Følte at det var på tide, begynte å savne den nå. Tror det er et par år siden jeg leste den sist og jeg har alltid lest den på høsten. Tror første gang var året før den kom som film på kino. Jeg husker jeg prøvde å forklare søstra mi hva en hobbit er. Det var litt moro da den kom på kino og alle jeg så den sammen med var så lei seg da Gandalv døde, men jeg lo litt inni meg for jeg visste han ikke var død likevel:) Jeg leste Hobbiten på barneskolen tror jeg, men da visste jeg ikke noe særlig om Tolkien. Visste ikke at jeg burde ha funnet frem Ringenes Herre og lest den med en gang.



Ringenes Herre er en populær bok og det har blitt ganske vanlig at folk nevner den som sin yndlingsbok, men det gjør meg ingenting. Den er jo fantastisk bra! Jeg syns den kan være litt kjedelig på rundt midten, men det er det lengste jeg kan strekke meg i min kritikk. Kjedelig er forresten et alt for sterkt ord, litt mer langsom kanskje. Jeg syns det er utrolig hvordan Tolkien har klart å bygge opp et helt univers, med folkeslag, steder og språk. Jeg kan ikke forklare akkurat hva jeg liker så godt med denne boka, utenom det helt åpenbare, men jeg blir helt varm inni meg når jeg leser den. Jeg får en slags julestemning-følelse, hvor varmen sprer seg i brystet mitt og oppover halsen. Det er litt synd at jeg ikke kan huske hvordan jeg så for meg ting første gang jeg leste den, for nå er så klart bildene jeg få i hodet preget av filmen. Likevel kommer det frem igjen i de delene som ikke har blitt filmet, for eksempel da hobbitene møter Tom Bombadil. Jeg kommer nok til å lese Ringenes Herre om og om igjen helt til jeg dør. Boka mi begynner å bli ganske slitt nå da, så ønsker meg kanskje en ny etterhvert. Da skal jeg i så fall ønske meg en som er illustrert av Alan Lee. Jeg bør også ha Silmarillion og Ufullendte fortellinger i bokhylla mi. Den siste boka "Hurins barn" som kom ut for ikke så lenge siden, fullført av Christopher Tolkien, har jeg ikke lest en gang. Veldig dårlig av meg. Har blitt veldig dårlig med lesing det siste året, må ta det igjen i feriene mine.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, deilig. Jeg må også lese LotR på nytt igjen. Jeg leste den også året før filmen kom, fine boken.

Jeg må innrømme at jeg er farlig lei av filmene, og prøver å tviholde på mine egne bilder av karakterene. Men det er ikke så lett: Jeg fant en skoleoppgave der jeg har tegnet The Fellowship of the Ring før jeg så filmen, og ble litt sånn «OMG! Er dét Legolas?» og skjønte at jeg er nok påvirket likevel...

Ida-Anette sa...

Ja, det er jo umulig å ikke bli påvirka. Jeg må si jeg begynner å bli litt lei av film nr. 1 og 2, for de har jeg sett så mange ganger. Atter en konge har jeg ikke sett så mange ganger, så er ikke helt lei enda...:)Boka blir jeg derimot aldri lei av.