mandag 25. februar 2008

And the oscar goes to...

"Ratatouille" vant pris for beste animerte film. Det er fortjent, den er så vakker og bildene ser så virkelige ut. "Elizabeth" har vunnet for beste kostyme mot blant annet "La vie en rose" og "Atonement". Der hadde jeg egentlig ingen favoritt, det var litt åpent. Den som virkelig fortjente prisen for beste sminke var, "La vie en rose". Å gjøre nydelige Marion Cotillard så stygg og usjarmerende som hun er som Edith Piaf i filmen er helt utrolig. Jeg merker jeg begynner å bli litt trøtt her. Ser litt uklart selv med brillene på, og hjernen jobber litt tregt, men skal holde ut helt til det er slutt. Jeg hadde planer om å trene på morgenen, men det ser mørkt ut nå. Bilder av kjolene legger jeg kanskje ut i morgen kveld. Den som virkelig overrasket meg var Katherine Heigl, hun er kjempeflott ikveld. Jeg liker henne veldig godt jeg altså, men trodde ikke hun skulle være en av de beste. Sendingene har gått bra hittil for min del. Det hakket litt på den ene siden som sendte det, men nå har jeg funnet en bedre. Dessverre fikk jeg ikke med meg hele filmen med klipp fra tidligere utdelinger.






Katherine Heigl


Javier Bardem fikk akkurat prisen for birolle. Jeg har som sagt ikke sett filmen, men ut fra det jeg har sett tror jeg den er fortjent. Jeg hadde et lite håp om at Casey Affleck skulle få den for "Jesse James" for han er veldig god i den, men jeg trodde det vel egentlig ikke. Mange var glad for at Javier ikke hadde beholdt denne litt spesielle frisyren.






Javier Bardem


Oscar for beste kvinnelige birolle gikk til Tilda Swinton, som var nominert for første gang. Det syns jeg er bra. Jeg var litt redd for at de skulle gi den til Cate Blanchett. Ikke fordi hun ikke fortjener det, men ut fra det at hun er nominert i to kategorier. Siden jeg ikke tror hun får for hoverolle var jeg redd de ville gi henne birolle bare for at hun skulle få en pris. Det er så mye teit politikk som det, men heldigvis tok jeg feil. Bra for Tilda Swinton. Morsom takketale. Nå er Jessica Alba der og deler ut en pris. Hvorfor vet jeg ikke, har ikke helt sansen for henne. Virker så sur. Regnes vel ikke akkurat som "seriøs" skuespiller heller, men... vet ikke jeg.









Tilda Swinton



Nå er det beste kvinnelige hovedrolle. Håper Marion Cotillard. Ellers tror jeg Julie Christie er veldig god i "Away from her" også. Ja! Marion Cotillard. Kjempebra! Morsomt med så unge og nye personer. Veldig søt takketale. Skjelvende og gråtende , men ikke over the top. Jack Nicholson presenterte en kavalkade med alle filmene som har vunnet for beste film. Fint. Jeg fikk tårer i øynene, men tror jeg er litt lettrørt på grunn av at jeg er ganske trøtt. Da er det hvertfall ikke bra å se klipp med de som har gått bort i året som gikk. "The counterfeiters", som heter "Falskmyntnerne fra Sachsenhausen" på norsk, vant for beste utenlandske film. Den har jeg hatt lyst til å se. Bare en times tid igjen nå. Gleder meg til å legge meg. Glen Hansard og Marketa Irglova som vant for beste sang var søte. Hun rakk ikke takke før musikken begynte, så Jon Stewart tok henne ut på scenen igjen. Som vanlig blir de nominerte sangene fremført gjennom showet. Må si det er litt kjedelig. Ingen sanger som er ordentlig bra og fengende. Dario Marianelli vant for beste originalmusikk for Atonement. Absolutt fortjent. Mens jeg venter, et bilde av Marion Cotillard.





Nå er det for beste originale manus. Diablo Cody vant. Jeg tror ikke hun er spesielt kjent fra før, men hun har fått veldig mye oppmerksomhet. Mesteparten er nok på grunn av stilen hennes og det faktum at hun har vært stripper. Stilen hennes er ikke så spesiell egentlig, men svart asymetrisk hår, pin-up tatovering og leopardkjole skiller seg ut på den konservative oscarutdelinga.



Nå er Helen Mirren på scenen for å dele ut prisen til beste mannlige hovedrolle. Jeg satser på Daniel Day-Lewis, tror jeg. Selv om jeg ikke har sett filmen. Hadde vært morsomt om Johnny Depp hadde vunnet også, men ikke for denne rollen. Ja, det ble han Daniel. Tror ikke det er så mange som ble overrasket nå. Nå er det vel to igjen, beste film og regissør. Jeg har egentlig ikke peiling. Kanskje en hver til "No country for old men" og "There will be blood"?

Det ble Coen på begge to. Da vant den filmen mest priser. Ingen i år heller som tok såpass mange som for eksempel "Titanic" og siste "Lord of the rings". Nå går jeg og legger meg. Det her ble sikkert mye surr, regner med at det er noen slurvefeil inni her, men det orker jeg ikke å se over nå. Nå sier jeg hadet til Christer som drar på jobb. Senga på meg.

Ingen kommentarer: