mandag 25. februar 2008

Oscar 08

Nå begynner det! I år ser det ut til at jeg kan få med meg hele oscarutdelinga uten problemer. Det er så koselig. Det er jo her denne bloggen begynte i fjor også, det første innlegget jeg skrev var om oscar 07. Jeg blir sittende her i hele natt og skriver oppdateringer mens utdelingen går sin gang. Først, her er noen av de nominerte:


Actor in a leading role:

George Clooney "Michael Clayton"

Daniel Day-Lewis "There will be blood"

Johnny Depp "Sweeney Todd"

Tomme Lee Jones "In the valley of Elah"

Viggo Mortensen "Eastern promises"


*

Actor in a supporting role:

Casey Affleck "The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford"

Javier Bardem "No country for old men"

Philip Seymore Hoffman "Charlie Wilson's war"

Hal Holbrook "Into the wild"

Tom Wilkinson "Michael Clayton"

*


Actress in a leading role:

Cate Blanchett "Elizabeth: the golden age"

Julie Christie "Away from her"

Marion Cotillard "La vie en rose"

Laura Linney "The savages"

Ellen Page "Juno"


*

Actress in a supporting role:

Cate Blanchett "I'm not there"

Ruby Dee "American gangster"

Saoirse Ronan "Atonement"

Amy Ryan "Gone baby gone"

Tilda Swinton "Michael Clayton"

*


Best motion picture of the year:

"Atonement"

"Juno"

"Michael Clayton"

"No country for old men"

"There will be blood"

*


Achievement in directing:

"The diving bell and the butterfly" - Julian Schnabel

"Juno" - Jason Reitman

"Michael Clayton" - Tony Gilroy

"No country for old men" - Joel and Ethan Coen

"There will be blood" - Paul Thomas Anderson


*


Jeg har dessverre ikke fått sett "Sweeney Todd", "No country for old men" eller "There will be blood", jeg skal se de til uka og utover. Har avtalt å se de sammen med Christer, men han er litt treg. "Michael Clayton" så jeg idag, syns den var bra. Når det gjelder "Juno" så syns jeg den var bra, men jeg kan ikke helt forstå alt oppstyret. Jeg syns ikke den er sååå spesiell som så mange skal ha det til. Ellen Page var flink, men tror nok ikke hun vinner Oscar. Heller ikke Saoirse Ronan for "Atonement", selv om hun var veldig god. De er nok for unge. Det jeg syns er litt dumt med Oscar er at de mange ganger gir Oscar for tidligere roller. Med det mener jeg at det kan være en skuespiller som har vært nominert flere ganger, men ikke har vunnet, så gir de han/henne en Oscar senere , selv om kanskje ikke den tolkningen personen faktisk vinner for er så bra. Jeg skal ikke prøve å gjette så veldig mye. Gir kommentarer etterhvert jeg, om jeg er fornøyd eller ikke. Legger ut noen bilder også.


Ingen kommentarer: