lørdag 2. februar 2008

Kautokeino-opprøret

Jeg vant student-tv sin filmkonkurranse, 2 kinobilletter som jeg brukte på denne filmen. Jeg husker ikke helt om vi lærte om dette i historie på videregående, eller om jeg lærte om det for første gang i historie her på universitetet. Dette er en historie som det ikke har vært så stor åpenhet rundt, den ble forsøkt glemt og det blir det også gjort et poeng av i filmen. Kort fortalt gikk samefolket i Kautokeino mot det norske samfunnet som behandlet dem så dårlig. En samlet gjeng dro i november 1852 til handelsmannen og brant ned huset hans, drepte ham og lensmannen og skadet flere andre. Da var de lei av at handelsmannen serverte sprit til mennene slik at de opparbeidet seg gjeld og måtte gi fra seg rein. Mange av samene likte heller ikke måten presten behandlet dem på, han spilte på lag med handelsmannen, så de vendte seg mot den læstadianske bevegelsen i stedet. Da opprøret skjedde hadde flere av dem blitt dømt til straffearbeid og fengsel og det var kanskje det som fikk dem til å gå til aksjon. Hovedpersonen Elen vil egentlig bare redde familien og dyra sine, men blir ikke hørt og forstått. Det gjaldt sikkert de andre også og fortvilelsen fikk dem til å handle som de gjør. Dette voldelige opprøret skiller seg ut i samisk historie, det var ikke en hendelse som var typisk for dem . Opprøret ble slått ned og flere ble dømt til fengsel og til døden. Noen av dommene ble omgjort og 2 år senere ble Aslak Hætta og Mons Somby halshugd, de angret ikke på det de hadde gjort.

Veldig spennende film, selv om man vet helt fra starten av hvordan det vil gå. Veldig gode skuespillere, spesielt hun som har hovedrollen som Elen Skum. Vakre naturbilder. Jeg vil tro denne filmen kan slå godt an i utlandet, siden dette viser en kultur som er fremmed og eksotisk for mange i tillegg til at det er en bra film. Nå har den fått ganske så dårlig kritikk av Variety, som regnes som bransjens viktigste blad, men jeg har fortsatt tro på den jeg. Nils Gaup lagde jo også Veiviseren som ble nominert til Oscar og vant mange andre priser.




Ingen kommentarer: