lørdag 16. februar 2008

Oppgitt, frustrert og sinna

Hva er det som er galt med folk? Jo, det skal jeg fortelle deg. De er bortskjemte, egoistiske og late. Jeg ble veldig glad da jeg hørte om den nye miljøpakka fra AP her i Trondheim. Høyere avgifter på bensin, parkering og muligens bomring. Jens i Oslo likte dette og ville støtte det. Det vil forhåpentligvis bety billigere og bedre busstilbud. Helt fantastisk tenkte jeg, endelig noen som virkelig satser. Folket protesterer, det hadde jeg for så vidt ventet. Ingen liker å måtte betale mer, men jeg hadde ikke trodd det skulle være så mye negativitet. Frp kommer så klart straks på banen og vil arrangere en folkeaksjon. Jeg som var så glad for dette, er nå redd for at det ikke vil skje likevel. Er virkelig folk så egoistiske? Alle klager over et for dårlig kollektivtilbud og jeg har hørt mange si at om bussen hadde vært billigere og gått oftere og raskere , skulle de satt fra seg bilen. Ja, nå kan det skje, men folk gidder ikke. Må de anstrenge seg det minste protesterer de og nekter. Man må da ofre litt, vi trenger et spark bak.
Det aller verste syns jeg er klagene på parkeringsavgift utenfor kjøpesentrene. Utenfor City Syd, et digert kjøpesenter her i Trondheim, er det nå gratis parkeringsplasser. På tv var det flere folk som ble spurt om dette og alle var negative. "Nei, vi som bruker så mye penger på senteret her fra før trenger ikke bruke enda mer." Er ikke folk klar over hvor utrolig bortskjemt det høres ut? Har man råd til å dra dit og bruke penger såpass ofte at den parkeringsavgiften vil bli et problem, ja, da bør man kanskje heller tenke over hva man bruker penger på. De fleste kjøper alt for mye dritt de ikke trenger likvel. Unntaket er selvfølgelig de som jobber der, de burde fått et slag fripass. Når det gjelder bensinprisene vil det bli ca 20-25 kr dyrere for en full tank. Hvor ofte bruker man ikke 20 kr på sjokolade, aviser eller andre ting man ikke trenger? Trenger man bruke bilen til butikken som ligger 15 minutters gåavstand unna? Jeg mister helt troen på menneskeheten jeg, når ikke man kan gå med på noe slik en gang. Det er rett og slett ikke noe som gjør meg mer sinna og frustrert enn dette. Frp også selvfølgelig, men det er jo en del av det hele. Hvordan er det med oss når vi er mer opptatt av at vi ikke skal betale for mye for sprit, bensin og røyk, enn miljøet og at vi ødelegger verden for de som kommer etter oss? Kulturen har blitt slik at vi ikke skal måtte betale eller lide for noe, vi her i Norge skal ha det så behagelig som mulig for vi er så heldige at vi har oljen og mange penger. Jeg blir gang på gang overrasket og oppgitt ovar at såpass mange stemmer frp for det viser hvor egoistiske vi er. Det her ble mye surr, men jeg tror jeg får frem poenget mitt. Noen ganger må vi lide litt for at det skal bli litt bedre til slutt. Det er så mange som ikke gidder å gjøre endringer for miljøet i sine egne liv, mener at det ikke vil bety noe. Det er politikerne som må gjøre endringer. Ja, her er det. Vi må betale litt, men det har lite å si i den store sammenhengen. Kanskje det er litt vanskeligere å koordinere reisen i hverdagen med buss, men det går nok bra, man blir vant til det meste. Folk må slutte å klage!

Ingen kommentarer: