fredag 15. februar 2008

Miljøvennlig

Jeg prøver så godt jeg kan å leve miljøvennlig. Nyttårsforsettet mitt om å ikke kjøpe nye klær passer godt inn her. Som student uten stor kjøpekraft blir det ikke så mye sløsing heller. Likevel blir det noen ganger litt vanskelig når jeg har en som motarbeider meg her i huset. Christer bryr seg ikke så mye om sånne ting, noe jeg tror er ganske vanlig for hankjønn i hans alder. Litt sånn "jaja, tar det som det kommer". Problemet er jo at man ikke vil at det skal komme. Når jeg ber han slå av lyset på gangen sier han at det er så kjedelig å slå det på når han skal ut der igjen (om en time eller to). Han påstår også at det tar mer strøm å slå lyset av og på enn å la det stå på. Tja, kanskje om man står og slår det av og på i flere timer. Nå er ikke jeg elektriker, men jeg tror nå at man bruker mer strøm om man har på utelyset hele døgnet enn om man har det på bare noen timer om kvelden og morgenen når det er mørkt. Det er logisk. Jeg har prøvd å forklare problemene for ham. Vi har sett Al Gores film, som forklarer det veldig enkelt og greit. Han er enig i at det her er skumle greier og at vi vil unngå det, men dagen etter er det glemt. Ingen stor vilje til å ofre stort for saken heller. Dusje i glovarmt vann 15 minutter to ganger om dagen er nødvendig, mener han. Nei, nei, nei! Jeg kom kanskje litt gjennom her om dagen da. Jeg fortalte han nemlig at det ikke sikkert han kan skate så mye ute på sommeren lenger, kan bli mye dårlig vær. Det fikk han til å tenke litt. Håper jeg får omvendt han snart, om noen år kanskje...

Ingen kommentarer: