fredag 29. februar 2008

Sweeney Todd

Jeg fikk med meg Christer på Tim Burtons nye film "Sweeney Todd - the Demon Barber of Fleet Street" igår. Johnny Depp spiller hovedrollen, en barberer som ble sendt vekk som straff for at en slem dommer skal få kona hans. Han kommer tilbake til London og blir kjent med Mrs. Lovett som driver en paibutikk. Han setter opp sin barbersalong over henne og venter på sin hevn. I mellomtiden kutter han struper med barberkniven sin og kroppene forsvinner i Mrs. Lovetts paier. Filmen er veldig blodig, men det blir ikke ekkelt eller skummelt siden det ikke er lagd så realistisk.

"Sweeney Todd" er bra , men ikke Burtons beste. Den har litt av det samme problemet som "Nightmare before Christmas", den virker litt for lang, fordi det skjer litt for lite. Dette er en musikal og det er noen musikaler som har sanger som setter seg og er fengende med en gang. "Hairspray" er et eksempel på det. "Sweeney Todd" har noen sanger som fenger, men mange av dem må man høre flere ganger før de setter seg. Tim Burton er jo veldig god på å skape stemninger, spesielt det mørke og gotiske. Denne historien passer ham derfor perfekt. Musikalen er skapt av Stephen Sondheim ut fra en gammel engelsk myte/historie, så det at det skjer lite er ikke skaperne av filmens feil. Jeg kommer uansett til å kjøpe filmen, og kanskje den fenger mer andre gang jeg ser den. Den var bra altså, men jeg har så høye forventninger til Burton at jeg ikke er helt 100% fornøyd.


Ingen kommentarer: