fredag 13. mars 2009

Interrail - Nice

En vakker dame skjuler seg i en bygning...
Vi tok tog til Nice mandag 9. juni. Siden vi måtte bytte tog flere ganger i Frankrike, fikk vi bare bestilt billetter til Montpellier fra Barcelona. Der måtte vi skaffe oss billetter videre til Marseille. Man kunne ikke reservere plasser, dermed sto alle som skulle på toget klare og sprang inn med en gang dørene åpnet seg. Både Anni og jeg er ganske beskjedne, absolutt ikke de som dytter seg først frem, men der klarte vi faktisk å skaffe oss plasser. Mange måtte sitte på gulvet. Jeg fikk også kjøpt meg bøker på togstasjonen, Ian McEwans "On Chesil beach" (bra som alt jeg har lest av han) og Paul Austers "Travels in the scriptorium" (veldig rar, men bra). I Marseille var det igjen lange køer. Toget var vår siste mulighet, hvis ikke måtte vi tatt buss klokken 21 på kvelden. Toget vi skulle på var forsinket, derfor kunne de ikke ordne plasser til oss, det sto ikke i systemet deres lenger. Vi fant toget, og fikk lov til å være med, men vi måtte sitte på klappseter ved utgangen. Da vi satt der kom ei gammel dame bort til oss. Hun snakket ikke engelsk, men skrev 27 og 28 på blokka mi. Vi fikk plassene deres, utrolig snilt! Dette var et flott tog, i motsetning til de to andre tidligere på dagen. Vi var fremme i Nice klokken 21. Stemningen jeg fikk da vi satt i taxien til hotellet sitter i meg enda. Det var helt fantastisk, etter en lang dag, å kjøre gjennom Nice på den franske rivieraen med vinduene åpne og Tony Bennets "Blue velvet" og franske sanger på radioen. Det øyeblikket var pur lykke.
Strålende vær i Nice...

Dagen etter tilbrakte vi på stranden. Det var kjempedeilig med avslapping etter all gåinga. Vi badet, det var rundt 30 grader i skyggen og jeg ble solbrent langs bikiniskillet og 2 cm i panna. Skjønte ikke hvorfor alle så på meg før jeg kom hjem og så meg i speilet:) Vi bestemte oss i Nice for å droppe Garda, det ble for vanskelig å få til. Det skulle være vårt avslappingssted, men vi fikk vår avslapping i Nice. Planen var å ta en tur til Monaco på onsdagen, men da vi kom fram så vi at båten hadde gått klokken 9 på morgenen. Vi tok heller en guidet båttur og det var veldig moro. Fikk se sommerhusa til Elton John, Mick Jagger, Tina Turner, Bill Gates, Grimaldi-familien og mange andre flotte hus. Hadde jeg vært rik, skulle jeg kjøpt meg hus på Cap Ferrat jeg også:) Nice ble et avslappende stopp på turen. En veldig flott by som, sammen med Paris, gjorde Frankrike til vår favoritt. Fin arkitektur også, som


På torget




Vår guidebåt, Pearl of Riviera




Ingen kommentarer: