onsdag 4. mars 2009

Interrail - Paris

Nå er det ni måneder siden interrailen, og i dag er første gang siden mai jeg skriver her. Selv om det begynner å bli en stund siden, så kan jeg skrive litt om turen. Første stopp var altså Paris. Flyet vårt gikk tidlig på morgenen 1.juni , så vi måtte overnatte på Gardermoen. Det tror jeg faktisk var 4. gangen jeg gjorde det, og det er like ubehagelig hver eneste gang. Veldig harde gulv der, og sånne vaskebiler som kjører rundt hele natta. Det positive med det var at jeg sov hele flyturen. Pakkinga gikk ganske greit egentlig. Vi hadde en stor ryggsekk hver og en stor veske på deling.

Vi kunne ikke sjekke inn før kl. 14, så vi satte fra oss ryggsekkene og holdt oss i nærheten. Det er nesten ille å si det, men vårt første måltid i Paris var på McDonalds. Jeg som aldri spiser på McDonalds her hjemme en gang, men vi var kjempesultne og den lå rett nedenfor hotellet vårt. Når vi endelig fikk sjekket inn, var det på tide å se byen. Vi kjøpte 3dagerspass til metroen på flyplassen, veldig kjekt. Utsyrt med kart var det veldig lett å finne frem. Vi hadde på forhånd satt opp flere steder vi skulle se, hver dag på interrailen var planlagt, ruter var lagt opp. Det første vi gjorde på hvert sted var å skaffe oss billetter til neste sted, og kart. Den første dagen fikk vi sett Invalidedomen og Eiffeltårnet, og ellers vandret rundt.

Andre dagen hadde vi et mer intensivt program. Vi kjøpte baguette, ost og jordbær og spiste frokost utenfor Louvre. Så brukte vi en stund på å gå der inne. Veldig flott, veldig mange inntrykk. Vi gikk fra Place de la Concorde, opp Champs-Élysées til Arc de Triomphe. Vi spiste lunsj og gikk videre til Sacre Coeur, veldig fint. Vi gikk litt rundt i Montmartre og så Moulin Rouge, som lå i den verste sexgata. Fikk også sett Notre Dame. Vi var veldig effektive, fikk sett veldig mye. Vi sovna veldig fort hver eneste kveld, gikk og gikk hele dagen.

Dag tre tok vi toget til Versailles. Det var helt utrolig flott, det vakreste stedet jeg noen gang har vært. Jeg kunne gått rundt der hver eneste dag. Vi gikk tur i hagen, var nede og så Grand og Petit Trianon, før vi gikk opp til slottet. Det er utrolig å tenke på alt som har skjedd der. Føler at det er en fordel å ha litt bakgrunnskunnskap, fikk bruk for det jeg kan av historie, gjør det enda mer interessant. Ann-Helen var snill og hørte på når jeg hvisket informasjon i øret hennes. Det var forresten lurt av oss å ta turen i hagen først, for det var nesten ikke kø når vi skulle inn på slottet. Nattoget til Irun gikk klokken 23. Togturen var veldig behagelig. Det var ikke et spesielt fint tog, men vi kunne slå ned setene ganske mye og i motsetning til nattog i Norge, var det helt stille og mørkt. Vi dro videre fra Irun til Madrid.
Det var flere som sa at jeg kom til å bli skuffet over Paris, at det er skittent og med uhøflige mennesker som ikke vil snakke engelsk. Dette viste seg å bare være tull, Paris var nydelig og vi møtte bare hyggelige mennesker som kunne snakke bra engelsk. Vi sov på turens billigste hotell, men det var absolutt bra nok for oss. Koselig lite rom med eget bad for 80 euro tilsammen for to netter, altså ca 170 kr per person per natt.



Dekor på Pont Alexandre III med Eiffeltårnet i bakgrunnen


Turens beste is, kjøpt i Jardin des Tuileries

Versailles



Notre Dame

Alle bildene tatt med mitt kamera er litt utydelige, har blitt ripe i det og det oppdaget vi først da vi kom hjem.


Ingen kommentarer: